Як забезпечити якість вищої освіти в умовах війни? Про це майже три години дискутували представники з України та ще понад 30 країн світу, 29 агентств з забезпечення якості освіти, керівники відомих у світі асоціацій – ENQA, EQAR , INQAAHE, CEENQA під час Міжнародного онлайн-форуму «Забезпечення якості вищої освіти в умовах війни».
У рамках Форуму відбулась презентація проєкту Національного плану дій зовнішнього забезпечення якості вищої освіти України на період 2022-2023 рр. Перед цим щодо подолань проблем внутрішнього забезпечення якості вищої освіти в умовах війни з учасниками форуму поділись своїм досвідом Микола Трофименко, ректор Маріупольського державного університету, Тетяна Кагановська, ректорка Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, Олександр Азюковський, ректор Національного технічного університету «Дніпровська політехніка», Ігор Цепенда, ректор Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, Сергій Квіт, президент Національного університету «Києво-Могилянська академія», Володимир Бугров, ректор Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Дмитро Шеренговський, проректор Українського католицького університету та Володимир Мірненко, директор департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України.
Відкрив зустріч голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯО) Андрій Бутенко. Також з вітальним словом до учасників звернулись Сергій Шкарлет – Міністр освіти і науки України, Сергій Бабак – голова комітету Верховної ради України з питань освіти, науки та інновацій, Посол Генрік Вілладсен, Координатор проектів ОБСЄ в Україні, Дуглас Блексток, Президент ENQA, Карл Дітріх, Президент EQAR, Деб Адаір, Президентка INQAAHE, Франсі Демсар, Президент CEENQA. Модерувала зустріч та розповіла про зовнішнє забезпечення якості вищої освіти України під час війни Наталія Стукало, заступниця голови НАЗЯО.
Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет зауважив, що і в умовах війни «Україна спільними зусиллями прагне підняти рівень освіти»: «Прагнемо відповідати європейським трендам та стандартам». Він також відзначив, що освітній процес відновлено у 100 відсотків університетів країни.
«Значна частина українських освітян зі зброєю в руках виборює нашу свободу, наше право жити, наше право творити. Але ми, освітяни, мусимо дбати про майбутнє. Те, що ми сьогодні сіємо в наших студентах, є запорукою успіху нашої України і народу в майбутньому. Тож, незважаючи на всю складність, ми і далі дбаємо про якість освіти. Незважаючи ні на що наші школи і університети працюють. Хочу запевнити, що ми і надалі будемо розвивати нашу освіту та прагнути ще глибше її інтеграції у спільний європейський освітній простір», – зазначив Андрій Бутенко, голова НАЗЯО.
«Незважаючи на ці складні умови та обставини дуже важливо зосереджуватися на освіті. Тому що освіта це запорука світлого майбутнього для України та її молодого покоління, перш за все, а також освіта відіграє важливу роль у сприянні верховенства права та розбудові культури для майбутніх поколінь», – зазначив Сергій Бабак, голова комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.
Першим серед запрошених до виступів ректорів героїчну історію про те, що пережив і як зараз працює його університет, розповів ректор Маріупольського державного університету Микола Трофименко.
Маріупольський університет – це єдиний університет, який після початку агресії 24 лютого 2022 року, був евакуйований до Києва. «Наша стратегічна мета – розбудувати новий університет з новою філософією. Він стане символом відновлення українського Маріуполя», – підкреслив Микола Трофименко, зазначивши, що наразі «Маріупольський університет – це серце Маріуполя у столиці України».
«Ми працюємо, освітній процес відновлено, і ми готові повернутися додому, як тільки наше місто, яке нині зруйновано на 95 відсотків, буде відбудоване», – запевнив ректор Маріупольського університету.
Естафету виступів-презентацій від Маріуполя прийняла ректорка Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна Тетяна Кагановська. «Каразінський університет був і залишається у Харкові. Це серце і символ Харкова», – зазначила ректорка, повідомивши, що рішенням Вченої ради університету було прийнято рішення про відмову від евакуації університету.
Російські окупанти зруйнували значну частину інфраструктури Харківського університету. Збитків тільки станом на 24 травня нанесено вже на 100 млн євро.
«Ми змогли відновити освітній процес, зараз працює дистанційна форма навчання, 28-29 травня відбудеться онлайн-зустріч, присвячена вступній кампанії-2022, з 24 лютого нами проведено 32 наукові конференції, за яких 22 – міжнародні. Працюємо активно в усіх напрямках, в яких працювали і до війни під гаслом «ОСВІТА ПОПРИ ВІЙНУ!», – розповіла Тетяна Кагановська.
Ректор Прикарпатського університету імені Василя Стефаника Ігор Цепенда свої роздуми на тему «УНІВЕРСИТЕТ В УМОВАХ ВІЙНИ: СОЛІДАРНІСТЬ, ПІДТРИМКА, РОЗВИТОК» розпочав з розповіді про допомогу, надану ПНУ університетам, які постраждали від російської агресії. Вже у перший тиждень війни Прикарпатський університет сформував онлайн платформу для студентів тих університетів, які не могли продовжити навчання внаслідок російської агресії, щоб вони у рамках внутрішньої академічної мобільності продовжили навчатися за своєю освітньою програмою.