Щороку 10 жовтня відзначають Всесвітній день психічного здоров’я. Всесвітня федерація психічного здоров’я (ВФПЗ) визначила у 2025 році гасло дня – «Дотик підтримки». Ця тема підкреслює важливість розвитку емпатії, взаємної підтримки, можливість бути почутим, створення середовища, де нормою є піклування про психічне здоров’я.
Інтерв’ю зі студентками 3-го курсу Мариною Хімій та Людмилою Паращук на Stefanyk-TV
Протягом тижня студенти-психологи 3 курсу Карпатського національного університету традиційно провели психоедукаційні заходи до Всесвітнього дня психічного здоров’я в рамках вивчення курсу «Клінічна психологія». Організаторкою акцій є доцентка кафедри клінічної та реабілітаційної психології Мирослава Кулеша-Любінець за сприяння деканату факультету психології.
Зокрема, для здобувачів Івано-Франківського фахового коледжу КНУВС перших та других курсів 29 студентів-психологів наживо провели інтерактивні заняття з розвитку емоційного інтелекту, стресостійкості, де були відпрацьовані вміння психологічної стабілізації та відновлення власних ресурсів.
«Захід виявився корисним не лише для студентів коледжу, а й для мене як для майбутнього психолога, адже він сприяв розвитку нових комунікативних навичок. Було приємно спостерігати за зацікавленістю учасників, хоча, водночас, відчував певне внутрішнє хвилювання, адже така діяльність для мене – новий досвід. Попри це, залишилося задоволення від того, що вдалося розкрити важливі теми і докласти зусиль, щоб зменшити стигматизацію самого словосполучення «психічне здоров’я» у свідомості людей», – вважає студент групи ПС-34 Василь Якубовський.
Також своїми враженнями ділиться студентка групи ПСр-32 Мар’яна Урбанович : «Це був цікавий досвід проводити просвітницький захід. Було складно працювати з великою кількістю студентів, але вони дуже активні, милі та готові іти з нами на контакт; казали, що будуть чекати на наступну зустріч».
Майбутні психологи провели акцію «Напиши і відпусти» на факультеті психології. Студенти та викладачі мали можливість поділитися своїми думками та емоціями, описавши на клаптику паперу власні переживання, образи, неприємні ситуації, що хотіли б позбутися, відпустити. Після чого всі шматки паперу учасники кидали у скриньку та могли взяти на пам’ять цукерки з мотиваційними фразами для гарного настрою. За правилами проведення заходу вміст скриньки згодом утилізували. Ця акція нагадала всім учасникам, що психічне здоров’я є не менш важливою складовою життя, ніж фізичне здоров’я, і піклуватися про нього потрібно щодня.
Під час акції «Здорова тарілка» було показано важливість правильного харчування для підтримки як фізичного, так і психічного здоров’я. Адже те, що ми їмо, впливає на наш настрій, енергію і на нашу стресостійкість, загалом.
Також у холі університету студенти групи ПСр-31 провели захід, у межах якого діяли тематичні станції з арттерапевтичними вправами. Серед них: 1. «Мандала ресурсу» (на цій станції учасники створювали мандалу, в якій через кольори та форми відображали свої внутрішні сили та джерела підтримки); 2. «Моє внутрішнє сонце» (під час вправи учасники зображали своє внутрішнє сонце – символ тепла та віри в себе); 3. «Ресурс у долонях» (учасники виконували вправу на усвідомлення власних ресурсів. Вони зображали долоні й наповнювали їх символами, кольорами чи словами, що асоціювалися з підтримкою); 4. «Мій сьогоднішній стан» (на станції учасники зупинялися, щоб прописати чи намалювати свій настрій); 5. «Моя долоня сили» (на цій станції охочі обводили свою долоню та позначали в ній джерела особистої сили – важливих людей, риси характеру, життєві досягнення).
«Сьогодні на арттерапевтичному заході було дуже тепло – кожен охочий зміг зупинитися, побути з собою, відчути свій внутрішній ресурс та забрати персоналізовану згадку про те, як його відновлювати. Це був день про те, як важливо дбати про себе, навіть через маленькі речі – колір, слово, дотик, усмішку. Адже психічне здоров’я – це не лише про відсутність стресу, а й про тепло, яке ми можемо створити разом», – вважає організаторка заходу, студентка групи ПСр-31 Вероніка Бабич.
Психоедукаційні заходи відбувалися і поза межами університету. Зокрема, 30 студентів-психологів провели інтерактивні заняття з елементами тренінгу з учнями 5-11 класів 16-ти закладів освіти Прикарпаття, Харківської, Тернопільської, Львівської та Закарпатської областей, здебільшого, де колись навчалися самі. Серед них: Ліцеї №№ 2, 3, 4 Івано-Франківської міської ради; Ліцей № 49 Харківської міської ради, Стебницька гімназія №11 імені Тараса Зозулі, Великоключівський ліцей, Шевченківський ліцей Вигодської СР, Угорницький ліцей, Липовецький ліцей Спаської СР, Монастириський ліцей, Монастирчанська гімназія, Вижньоберезівська гімназія, Марковецький ліцей, Лугівський ліцей; Івано-Франківський фаховий коледж технологій та бізнесу, ВСП «Надвірнянський фаховий коледж» НТУ.
Майбутні психологи вчили учнів технікам зниження психоемоційної напруги та пошуку внутрішніх опор із застосуванням арттерапії, дихальних вправ, усвідомленої медитації та ін.
«Провела просвітницький вебінар для учнів Ліцею № 49 міста Харкова. Діти виявили цікавість до теми психічного здоров’я. Після проведення заходу почуваюся щасливою. Рада, що змогла цікаво донести таку важливу інформацію! Відчуваю себе змотивованою проводити подібні заходи як волонтерську діяльність, бо ця тема є дуже важливою у сучасних реаліях!» – ділиться враженнями студентка ПСз-32 Ксенія Коваленко.
Метою акції «Теплі обійми» було нагадати, що турбота про психічне здоров’я починається з щирої підтримки, уваги до себе та оточення, емоційного тепла. Обійми можуть стати першим кроком до відчуття психологічної безпеки та довіри. Протягом тижня різні групи студентів-психологів прийняли участь в акції «Теплі обійми» і були приємно здивовані великою кількістю охочих обійнятися. Це викликало завжди приємні емоції і спонукало до продовження спілкування про методи підтримки психічного здоров’я.
На просвітницькій акції «Як ти себе почуваєш?» акцентували на важливості турботи про власний емоційний стан, відкритості у спілкуванні та підтримці один одного. Суть акції полягала в тому, що майбутні психологи просили мешканців Івано-Франківська визначити свій настрій і клеїти стікер-смайлик на плакат з різними емоційними станами (радість, сум, гнів та ін.).
Також студенти провели бесіди з промоції збереження психічного здоров’я з мешканцями у середмісті Івано-Франківська. Вони роздали інформаційні буклети, де подана загальна інформація про психічне здоров’я та критерії його діагностики, методи швидкої стабілізації психологічного стану, QR-коди груп психологічної допомоги та QR-код відеозапису Абетки психічного здоров’я, створеної в рамках соціального проєкту «School of Mental Health».
Доцентка кафедри клінічної та реабілітаційної психології Мирослава Кулеша-Любінець вважає: «Цьогорічні просвітницькі заходи до Всесвітнього дня психічного здоров’я на факультеті психології були наймаштабніші за участю студентів за всі роки їх проведення. Хочу відзначити високу мотивованість майбутніх психологів до практичної професійної діяльності, адже вони самостійно обирали вид роботи і ретельно багато днів готувалися до акцій. Заходи з психогігієни завжди є важливими, адже для якісного життя людина має прагнути зберегти чи відновити не лише фізичне, а й психічне здоров’я. Вміння розуміти власний емоційний стан, вчасно діагностувати негативні автоматичні думки, прислухатися до власних відчуттів можуть вчасно попередити виникнення психічних та психосоматичних розладів. Проведені заходи також є важливими для зниження рівня стигматизації людей з розладами психічного здоров’я, що досі залишається актуальним у наш час».
За час проведення акцій було роздано більше 400 інформаційних буклетів; 59 студентів провели 34 інтерактивні заняття, учасниками яких стало більше 600 учнів 5-11 класів та здобувачів освіти коледжів. Всього до заходів були залучені більше 100 студентів-третьокурсників спеціальності «Психологія» факультету психології КНУВС.