11.04.2025 року в межах вивчення дисципліни «Психологія» відбулося чергове міжфакультетське інтерактивне заняття на тему «Особливості психологічної роботи з батьками- усиновлювачами та усиновленими дітьми» для студентів 1-го курсу спеціальності «Середня освіта (історія)» факультету історії, політології і міжнародних відносин, організоване професоркою кафедри психології розвитку Ліліаною Хімчук.
На заняття була запрошена фахівчиня із соціальної роботи Калуського міського центру соціальних служб, магістрантка факультету психології, спеціальності «Клінічна та реабілітаційна психологія» Карпатського національного університету імені Василя Стефаника –Наталія Чепіль.
У процесі заняття студенти мали змогу поглибити своє розуміння соціально-психологічного явища усиновлення, усвідомити його складність, етичні аспекти, психологічні нюанси й особистісно включитися в тему. Вони ознайомилися не тільки з психологічними, але й з історичними аспектами проблеми – зокрема, як історія формує сучасне розуміння батьківства і відповідальності й про те, що уявлення про батьківство – це не сталий, біологічний факт, а соціально-культурне явище, яке змінюється разом із розвитком суспільства.
Наталія Чепіль ознайомила студентів з результатами власних спостережень в рамках магістерського дослідження та наголосила про роль майбутніх вчителів, психологів і фахівців соціальних служб. Вона зазначила, що усиновлення – як явище, як закон, як людський вчинок – пройшло шлях від виживання до любові, й саме ми маємо продовжити цей шлях – із розумінням, емпатією і відповідальністю.
У ході заняття відбулася дискусія про психологічні особливості таємниці усиновлення; проблеми усиновлення – юридичні, психологічні, суспільні стереотипи; особливості усиновлення дітей під час та після війни; а також про те, як учитель може підтримати усиновлену дитину. Студенти поділилися власними емоціями, асоціаціями та уявленнями про усиновлення.
Аналіз проблем усиновлення у сучасній Україні, особливо в умовах війни, дозволив сформувати цілісну картину викликів, з якими стикаються як діти, так і майбутні батьки. Історії реальних дітей стали емоційною точкою дотику, яка змусила задуматися не лише про систему усиновлення, а й про особисту відповідальність кожного – як громадянина, як майбутнього фахівця, як людини.